středa 15. ledna 2025
ikona hodiny 5. 1. 2025 05:51

Co čeká logistiku a e-commerce v roce 2025?

Doručení v přesnou hodinu, dialog s městy i další předplatná

E-commerce se vloni po pár letech poklesů a stagnací opět naplno probudila a další léta budou znovu ve znamení růstu a s ním spojených vysokých nároků na obchodníky i poskytovatele návazných služeb, jako jsou hráči na poli logistiky. Na co se mohou zákazníci těšit, kam se standardy služeb v e-commerce posunou a s čím se budou muset popasovat kurýři na poslední míli?

Foto: Shutterstock.com
Doručení v přesnou hodinu, dialog s městy i další předplatná. Co čeká logistiku a e-commerce v roce 2025? Foto: Shutterstock.com

Doručování v úzkých časových oknech dle preference zákazníka

Technologie pro precizní plánování se každým rokem posouvají. Logistické firmy dnes díky precizním predikcím i schopností reagovat na aktuální provozní situaci dokáží zpřesnit doručení tak, že dovezou balíček v konkrétním hodinovém okně. Co je ale ještě zásadnější, doručí jej v hodinu, kterou si vybere sám zákazník. Tzv. slotové doručování se postupně stane standardem napříč odvětvími a zákazník se v následujících letech konečně dostane opravdu do popředí – nebude se muset přizpůsobovat kurýrovi, kurýr se díky technologickému pokroku přizpůsobí jemu.

 „Hodinová časová okna se spotřebitelům osvědčila u nákupů potravin a tento komfort stále častěji vyžadují napříč dalšími segmenty e-commerce. A není divu – prozákaznicky orientovaný přístup by neměl spočívat v tom, že zboží dorazí v momentě, kdy se to hodí e-shopu či dopravci. Lidé si stále více uvědomují, že čas je jejich nejvzácnější komodita. Nákup by tedy logicky měl dorazit v momentě, kdy se to zákazníkovi hodí a kdy s jeho převzetím počítá,“ popisuje změnu paradigmatu komerční ředitel DODO Peter Menky.

Dostupnější bleskové doručení díky dynamické cenotvorbě

Kromě zvýšené přesnosti je obecným trendem také zrychlování. Rychlejší adopci same-day doručení ale dosud brzdí nižší ochota zákazníků si za nadstandardní službu připlatit. Ačkoli dle průzkumu, který pro DODO realizovala společnost Behavio, 75 % zákazníků deklaruje, že je pro ně rychlost doručení důležitým parametrem při rozhodování o nákupu, většina zákazníků je za same-day doručení ochotná zaplatit maximálně 100 Kč a pětina by zaplatila částku od 110 do 150 Kč. Odpovědí příštích let by mohla být dynamická cenotvorba, díky níž se rychlé a přesné doručení stane dostupnějším.

„Dynamická cenotvorba umožní optimalizovat cenu dopravy podle aktuální poptávky a tím přímo ovlivňovat i poptávku po doručení v konkrétních časech. V době mimo špičku, kdy je poptávka nižší, lze ceny snížit, což přiláká další zákazníky, které by jinak mohly odradit fixní vyšší poplatky za doručení. Naopak v době největší vytíženosti je možné ceny za dopravu lehce zvýšit a efektivně tak poptávku regulovat,“ vysvětluje Peter Menky. „Tímto způsobem se doručení lépe rozprostře v čase a umožní tak plynulejší odbavení zakázek a menší tlak na interní logistiku firem, kurýry rozvážející zboží a v konečném důsledku i na městský provoz.“

Předplatné se rozšíří i v e-commerce a logistice

Celkovou podobu e-commerce brzy ovlivní také předplatné. Nakolik všudypřítomná budou, to se teprve uvidí. Faktem ale je, že již nyní zákazník u největších hráčů na trhu narazí na možnost předplatit si měsíčně nebo ročně třeba neomezené doručování zdarma, přednostní doručení nebo exkluzivní přístup k novým funkcím a službám. Předplatné pak posiluje loajalitu zákazníka vůči konkrétní značce a bourá bariéru zákazníka směrem k častějšímu nakupování. Ulovit předplatitele však může jen společnost, která disponuje vysokou kvalitou služeb a výborným renomé. O to důležitější pro firmy bude, aby zákazníkům dokázaly, že jejich služba stojí i za každoměsíční platbu.

Tlak na ekonomickou udržitelnost zamává s quick-commerce 

Honba za bleskovým doručením potravin, ale i dalších druhů „supermarketového“ zboží se okolo roku 2020 stala velkým hitem. Z tzv. Quick Commerce se stalo jedno z nejostřeji sledovaných odvětví, do kterého VC investoři nalévali miliony a miliony dolarů a firmy vysílali k závratným valuacím. Myšlenka světa, ve kterém může mít zákazník do pár minut dovozené prakticky vše, na co si vzpomene, a ještě s dopravou skoro zadarmo, uchvátila investory i byznysové novináře. Jak to ale někdy bývá, lákává myšlenka začala rychle narážet na limity ekonomické reality – firmy které vsadili čistě na kanál Quick commerce nejsou profitabilní a utápějí v neudržitelném obchodním modelu miliardy eur.

„V plné nahotě se ukázalo, že ekonomika doručování jedné objednávky na jednu trasu s jedním kurýrem, často jen s jedním nebo dvěma kusy zboží, jednoduše neumožňuje dlouhodobý úspěch. Veškeré náklady na službu jsou často spojeny právě s jednou objednávkou, což činí obchodní model neefektivním a neudržitelným,“ popisuje Peter Menky.

 Co tedy bude dál? Z prognóz vývoje evropského trhu je zřejmé, že ekonomicky nejudržitelnější cestou je budování stabilního omni-channel byznysu, který dokáže uspokojit požadavky zákazníků, nejen pouze na rychlost doručení, ale hlavně na jeho způsob a přesnost. Ukazuje se, že ekonomicky nejfunkčnějším modelem je online prodej s doručováním ve vybraných časových oknech, který se ze segmentu potravin rychle rozšiřuje do ostatních odvětví e-commerce. Je evidentní, že tlak na profitabilitu neustále roste a každá inovace tedy musí ruku v ruce s technologickým vývojem, chytrou prací s poptávkou a musí stát na racionální ekonomické rozvaze.

Růst e-commerce si vyžádá hlubší spolupráci s municipalitami

S růstem e-commerce, narůstajícím množstvím putujících zásilek a nároky na rychlost se pojí i potřeba dlouhodobé strategie udržitelnosti. Ta nespočívá jen v „zelenání“ vozového parku, ale také v čím dál intenzivnější komunikaci s městy. Do budoucna totiž bude potřeba nastavit komplexní rámce, jak nastavit politiku parkování či vjezdů do center měst a jak přizpůsobit infrastrukturu tím směrem, aby kurýrní společnosti přirozeně zapadly do každodenního městského provozu.

Trendem budoucnosti je tedy pokročilá práce s daty nejen na úrovni samotných logistických a e-commerce služeb, ale také na bázi datové výměny s jednotlivými municipalitami. Města tak díky datům z reálného provozu budou moci činit kvalifikovanější rozhodnutí, jak zajistit maximální obslužnost obyvatelstva v souladu s vysokými zákaznickými nároky, a zároveň ulevit městskému provozu.

Články autora Michal Marek

Nejnovější články

Aktuality

Dokonalá bouře na trhu s americkými vládními dluhopisy

Rok 2025 začal pro americké vládní dluhopisy pěkně...
Cestovní ruch

30 let inovací a podpory cestovního ruchu

Asociace turistických informačních center České republiky (A.T.I.C. ČR)...
Cestovní ruch

Nejvyšší slevy First minute platí do konce ledna

Slevová pobídka First minute je pro klienty cestovních...

Nejnovější Aktuality

Aktuality

Dokonalá bouře na trhu s americkými vládními dluhopisy

Rok 2025 začal pro americké vládní dluhopisy pěkně...
Cestovní ruch

30 let inovací a podpory cestovního ruchu

Asociace turistických informačních center České republiky (A.T.I.C. ČR)...
Cestovní ruch

Nejvyšší slevy First minute platí do konce ledna

Slevová pobídka First minute je pro klienty cestovních...