Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců
6. 1. 2025 14:57Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších nadstandardních benefitů, kterými se zaměstnavatelé snaží získat a také udržet své zaměstnance....
V Česku stále převládá – i pokud jde o firemní flotily – vozy vlastnit. Naproti tomu v sousedním Německu, ale i v dalších západoevropských zemích je běžné si vozy pro každodenní potřebu prostě pronajímat prostřednictvím nejrůznějších finančních produktů. Tím nejčastějším je bezpochyby operativní leasing. To je dnešní téma pro Vratislava Strašila, CEO Volkswagen Financial Services CZ.
Jak si stojí operativní leasing u firem v průběhu posledních let? Jaký je trend, má ještě kam stoupat a co nového může klientům ještě nabídnout?
Zájem o operativní leasing stále roste a v současné době tvoří asi pětinu v našem produktovém portfoliu. U operativního leasingu VWFS je ve splátce zahrnuté kompletní pojištění, servis vozidla, asistence a volitelně i pneuservis, dálniční známka a další služby. Těchto služeb využívá přes 90 % fleetových zákazníků. U vozových parků větších firem, které financujeme, je čím dál více kladen důraz především na služby spojené s jednoduchou správou fleetu, tedy konektivitou. Klient chce mít neustálý přehled o najetých kilometrech, tankování či správě dopravních přestupků. Klíčem je přehlednost, jednoduchost a dostupnost 24/7. Šli jsme tomu naproti a všechny tyto informace shrnuli do klientského portálu. I tohle firmám výrazně šetří čas, práci a v konečném důsledku i peníze.
Roste popularita operativního leasingu i u retailových zákazníků?
Také u soukromých zákazníků je operativní leasing na vzestupu, což souvisí se změnou jejich chování. Uvědomují si, že si mohou dovolit takový vůz, který odpovídá jejich aktuálním potřebám a který zároveň mohou postupem času vyměnit, aniž by museli sáhnout hluboko do rodinného rozpočtu. Mají tedy pod kontrolou rodinné cash flow a čerpají veškeré výhody jako pojištění, servis a údržbu, pneuservis nebo dálniční známky. Ve stejném rozsahu se umíme postarat o zákazníky, kteří se rozhodnou pro ojetý vůz, byť v tomto případě zatím operativní leasing nenabízíme, ale řada zákazníků využívá náš balonový úvěr Chytře. Například CUPRA Formentor, hit této španělské prémiové značky, vstupuje na trh do druhého kola. Protože naprostá většina Formentorů je pořizo‑ vána na operák od VWFS, vracejí se nyní tyto vozy zpět do oběhu jako velmi zajímavé ojetiny od prvních provozovatelů se 100% značkovým servisem a údržbou dle plánu. Zákazník tak získá nejen atraktivní mladé ojeté vozidlo za skvělou cenu, ale zároveň zná jeho historii, včetně péče jen v autorizovaných servisech.
Jak si u nás vede operativní leasing ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi?
Zatímco v Německu je běžné, že si firmy auta pro svou každodenní potřebu pronajímají přes operativní leasing či podobné produkty, v Česku stále převládá zvyk auta vlastnit. V Česku se jedná o 20 procent firemních vozů a vidíme zde velký potenciál. Pozorujeme, že se mentalita lidí mění, začínají si brát zkušenosti ze Západu, a firmy tak začínají více a více oceňovat výhody financování na operativní leasing nebo podobné produkty. Důvody jsou následující, v první řadě je to řízení cash flow. Pokud si firma auto koupí, vyžaduje to relativně vysokou investici. Za druhé je to životnost vozu – s vlastnictvím se pojí starost o to, co s autem bude firma za tři čtyři roky dělat. To u auta na operativní leasing nebo u vozu, který si financujete jiným způsobem, neřešíte. V případě operativního leasingu má navíc zákazník možnost vůz častěji obměnit za ten nejmodernější. No a za třetí je to starost spojená s provozem auta. Tedy jeho servis, pojištění, drobné opravy, různé administrativní úkony a tak dále. Starost o tyto záležitosti vám spolu s jeho financováním v podstatě odpadne, případně tyto úkony významně zjednoduší.