středa 15. ledna 2025
ikona hodiny 1. 6. 2023 06:34

Zaostřeno na segment e-commerce

Zákazníci chtějí zboží doručovat domů v den objednání

Generace Z je nejnáročnější, ukazuje průzkum DODO

Rychlost doručení zůstává jedním z hlavních argumentů pro výběr e-shopu, kde zákazník nakoupí. Očekávání nakupujících jsou přitom stále daleko před realitou trhu. Zatímco o doručení zboží v den objednání (same-day) by stála takřka třetina nakupujících, jen u 15 % nákupů je tato potřeba naplněna. Mladí jsou přitom na rychlost ještě náročnější. To a mnoho dalšího odhalil rozsáhlý průzkum, který pro technologicko-logistickou společnost DODO vypracovala výzkumná agentura Behavio. 

Foto: DoDo
Očekávání zákazníků jsou před realitou trhu, říká průzkum DoDo Foto: DoDo

O tom, že na rychlosti záleží, se v oblasti e-commerce ví a mluví již dlouho. Nejnovější čísla vycházející z reprezentativního vzorku 1 200 nakupujících ale ukazují, že neschopnost obchodníka doručit zboží včas, může mít na jeho byznys skutečně drtivý dopad. Rychlost doručení je důležitá pro 75 % dotázaných a 37 % respondentů v průzkumu odpovědělo, že si nákup u daného obchodníka rozmysleli, pokud zjistili, že jim e-shop zboží nedoručí dostatečně včas. 29 % Čechů navíc deklarovalo, že v konkrétním e-shopu již znovu nenakoupili, pokud jim jejich objednávka byla doručena příliš pomalu.

„Dá se říci, že rychlost doručení je důležitá pro všechny nakupující. U Generace Z, tedy mladých lidí, kterým je dnes mezi 18 a 26 lety, je ale touha po bleskovém same-day doručení ještě o poznání znatelnější. Dodání v den objednávky, nebo dokonce do 90 minut, preferuje 35 % dotázaných v této věkové skupině. Pro srovnání, u generace X je to o celých deset procent méně. Obchodníci by si měli uvědomit, jak důležitá pro ně tato nastupující generace nakupujících bude, a své služby jejich preferencím co nejdříve přizpůsobit,“ komentuje generační rozdíly při online nakupování komerční ředitel DODO Peter Menky.

Zdroj: DoDo
Zdroj: DoDo

Nejrychleji je potřeba doručovat potraviny a léky  

Nároky na rychlost doručení se přirozeně liší napříč jednotlivými segmenty. Nejvyšší očekávání z hlediska rychlosti mají zákazníci u doručování potravin. Zde doručení v den objednání požaduje 82 % zákazníků, přičemž celých 30 % chce mít svůj nákup doručen již do 90 minut od objednání. Více než polovina nakupujících (52 %) požaduje same-day doručení i u léků a zdravotních doplňků.

O něco nižší potřebu doručení ještě v den objednání mají nakupující, kteří nakupují potřeby pro mazlíčky (25 %), kosmetiku (23 %), elektroniku (22 %), módu (16 %), sportovní vybavení (15 %) nebo domácí a zahradní nábytek (13 %). Tyto nižší nároky ale komerční ředitel DODO připisuje aktuálním standardům v daných segmentech: „Ze zkušeností víme, že deklarované potřeby zákazníků jsou do velké míry definované aktuálním standardem dopravy v daných segmentech – čím je standard rychlosti doručení ve vybraném segmentu nižší, tím méně nároční zákazníci jsou, protože výrazně rychlejší dopravu ani automaticky neočekávají. Jak ale víme, standardy se mění velmi rychle a obchodníci by na změny potřeb svých zákazníků měli být připraveni,” popisuje Peter Menky.

Data ukazují, že nároky na rychlost vychází z konkrétní zákaznické potřeby a situace, takže nabídnout nakupujícím možnost expresního doručení může být důležitou konkurenční výhodou napříč segmenty. Nakupující, kteří vyžadují same-day doručení, uvedli jako nejčastější důvody to, že dokupují něco, co při běžném nákupu zapomněli (72 %), něco, co jim došlo (71 %), nebo řeší rychlým nákupem nahrazení věci, která se jim rozbila (69 %). Lehce přes polovinu nakupujících vyžadujících same-day (54 %) však doručení objednávky ve stejný den chce i u opakujících se plánovaných nákupů, které neřeší jejich akutní potřebu.

Touha po rychlosti i nízké ceně 

„Česká e-commerce je velmi vyspělá, extrémně konkurenční a nároky na úroveň služeb spojených s nákupem neustále rostou. Obchodníci ale stojí před nelehkým úkolem, protože ačkoli zákazník očekává špičkové služby a bleskové doručení, pro 91 % nakupujících je stále zásadním parametrem cena přepravy. Poplatek za doručení je tak pro ně po kvalitě a ceně zboží hned třetím nejzásadnějším parametrem,“ popisuje Peter Menky a doplňuje: „O to důležitější pro e-shopy je, aby nad doručováním v rámci tzv. poslední míle přemýšleli prozákaznicky i ekonomicky, a zvážili svěření této služby specializovaným firmám. Přidanou hodnotou je kromě kvality služby její optimalizace díky vyššímu objemu objednávek, čímž roste nákladová efektivita na objednávku a služba se tak stává cenově dostupnější pro širší okruh zákazníků.“ 

Ochota si za rychlé doručení připlatit je v Česku vůbec nejnižší ze všech čtyř zemí, kde šetření mezi zákazníky probíhalo. Zatímco 63 % Čechů je ochotno za takovou službu zaplatit maximálně 95 korun, Němci, ale Slováci i Maďaři v rychlém doručení vidí výrazně větší hodnotu. Nejvíce jsou za same-day doručení ochotni zaplatit naši němečtí sousedé – 37 % z dotázaných vyjádřilo ochotu zaplatit 7 a více eur, tedy cca 165 korun a více. Mezi Čechy by takovou částku zaplatilo jen 17 % dotázaných.

Češi jsou navíc nespokojeni i s cenami běžného doručení. Když hodnotí, v jakých parametrech nákup naplnil jejich očekávání a potřebu, 63 % z dotázaných uvádí, že nedostali dostatečně nízkou cenu za doručení. V této oblasti tak vykazují vůbec nejvyšší nespokojenost, a to dokonce vyšší než v oblasti ceny samotného zboží, kvality zboží, šíře nabídky nebo přehlednosti e-shopu.

Doručení domů stále jasně vede. Boxy stále preferuje jen pětina nakupujících 

Pokud jde o místo, kam chtějí zákazníci zboží doručit, u zákazníků stále poměrně jasně vede dodání balíčku domů či do práce. Takové doručení preferuje 44 % nakupujících, přičemž pokud si nechávají doručovat potraviny, je domácí doručení preferovaná metoda dokonce u 81 % nakupujících. Dalších 28 % dotázaných nejraději využívá výdejní místa (tzv. pick-up pointy). Výdejní boxy jsou i přes rychlý nárůst popularity stále až na třetím místě – preferovanou volbou jsou pro 21 % nakupujících. Jen 7 % dotázaných si zboží nejraději vyzvedává přímo v obchodě.

Články autora Michal Marek

Nejnovější články

Aktuality

Dokonalá bouře na trhu s americkými vládními dluhopisy

Rok 2025 začal pro americké vládní dluhopisy pěkně...
Cestovní ruch

30 let inovací a podpory cestovního ruchu

Asociace turistických informačních center České republiky (A.T.I.C. ČR)...
Cestovní ruch

Nejvyšší slevy First minute platí do konce ledna

Slevová pobídka First minute je pro klienty cestovních...

Nejnovější Analýzy

Analýzy

Inflace v závěru roku ještě zrychlila

Zatímco listopadová inflace zůstala stejná jako v říjnu, a...
Analýzy

Průmysl tlumí slabá poptávka i vysoká srovnávací základna

Průmyslová výroba v listopadu poklesla o 2,7 %...
Analýzy

Rodinných domů se staví stále o 40 % méně

Sektor soukromé výstavby rodinných domů i nadále čelí...