Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců
6. 1. 2025 14:57Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších nadstandardních benefitů, kterými se zaměstnavatelé snaží získat a také udržet své zaměstnance....
Ačkoliv to většině z nás, kteří se pohybujeme převážně po silnicích, tak nepřipadá, Česká republika je ultralightovou velmocí. Může se pochlubit velmi hustou sítí letišť a česká Letecká amatérská asociace patří k největším v Evropě.
Výrobních firem je mnoho, ovšem letadla rozhodně nelze označit za běžný produkt. Není proto překvapivé, že příběh ellipse aero se zrodil z koníčku, či spíše obrovské vášně pro letectví. Cesta k životnímu i podnikatelskému snu zakladatele ellipse aero Martina Němce začala v jeho 16 letech, kdy začal létat na větroních. „Později jsem začal létat i s ultralehkými letadly, ale teprve práce na letadlu ellipse spirit znamenala propojení hobby s opravdovou profesí,“ vzpomíná na začátky své dráhy profesionálního výrobce ultralightů duchovní otec firmy. Přibližně před 10 lety tak spatřilo světlo světa jeho první ultralehké letadlo s eliptickými křídly, na kterém spolupracoval s odborníky na aerodynamiku, konstruktéry, specialisty na pevnostní výpočty a dalšími.
„Eliptický tvar je ve všech učebnicích aerodynamiky uváděn jako ten nejlepší – s minimálními kompromisy a obrovskými nároky na konstrukci,“ říká Martin Němec. Požadavky na tvar křídel i celého letadla spolu s požadavky na maximální vzletovou hmotnost pomohl vyřešit kompozitní materiál na bázi karbonu. Moderní materiály s vynikajícími parametry, pokud jde o pevnost, lehkost či nehořlavost, jsou pro ellipse aero klíčové. V konstrukci využívají například kevlarové a aramidové tkaniny, nově se ale chystají používat takzvaný prepreg – uhlíkovou tkaninu, která je již z výroby prosycená pryskyřicí. „Velmi pěkně se s ní pracuje a výsledné díly jsou při stejné pevnosti lehčí. Čekáme ale ještě na posun v legislativě pro certifikace letadel, aby bylo možné změnit materiál bez celé řady náročných zkoušek,“ dodává k tomu Martin Němec. V ellipse aero zároveň dbají na udržitelnost, a proto je možné všechny tkaniny a pryskyřice recyklovat. Jejich výrobní cyklus je navíc uzavřený, což považují za samozřejmou součást své firemní kultury. S výjimkou motorů a avioniky, tedy vybavení letadla elektrickými a elektronickými přístroji, se všechny součásti ultralightů ellipse aero vyrábějí přímo v Albrechticích.
„S panem Havrdou spolupracujeme v rámci jeho rodinného investičního holdingu Arbol Capital už víc než 15 let a za tu dobu jsme se podíleli na financování řady zajímavých investičních projektů, především z oblasti nemovitostí. Arbol Capital jich rozvíjí pouze omezený počet a všechny se vyznačují tím, že jsou butikového charakteru a zároveň něčím výjimečné. To, že holding koupil podíl právě v ellipse aero, je proto plně v souladu s jeho dlouhodobou strategií – a současně tím rozšířil své portfolio o skutečně unikátní oblast aviatiky,“ říká bankovní poradce Karel Ryška z Regionálního korporátního centra České spořitelny Praha-jih.
Nový impuls dostala firma ellipse aero s nedávnou změnou vlastnické struktury a přesunem výroby z Pardubického kraje do severomoravských Albrechtic. V areálu bývalého Larischova statku nyní postupně uskutečňují své vize Martin Němec a Martin Havrda, který má ve firmě na starosti především oblast financí, spolu s Markem Bukalem, který se stará hlavně o marketingové aktivity, propagaci a propojení s IT. Chystají se vybudovat areál s vývojovou částí, prototypovou a sériovou výrobou, ubytováním pro piloty a leteckou klubovnou.
„Naše plány pro nejbližší budoucnost se soustředí především na nastavení standardních procesů fungování společné firmy, která by měla mít všechny výhody menšího lokálního hráče na trhu ultralehkých letadel, zejména z pohledu efektivity, flexibility, kreativity a hlavně bezpečnosti,“ nastiňuje Martin Havrda s tím, že zároveň potřebují dokončit transformaci společnosti na novou organizační strukturu, zavést controllingové nástroje a rozšířit výrobní kapacity. „Jasnou definici pravidel s vazbou na řízení lidských zdrojů a plánování považujeme za základní stavební kameny podnikatelského úspěchu v jakémkoliv oboru,“ vysvětluje podnikatel, ze kterého se díky ellipse aero stal další aviatický nadšenec, čímž celý tým skvěle doplňuje i po této stránce.
Pokud jde o obchodní aktivity ellipse aero, čeká firmu především postupné budování distribuční a servisní sítě. O její letadla je momentálně největší zájem ve Francii a Německu, ale i jinde v Evropě. Společné podnikání vidí oba Martinové a Marek jako příležitost vzájemně se obohacovat o své profesní zkušenosti. Shodují se, že podnikání je pro ně nástrojem k plnění snů, přináší jim pocit svobody a uspokojení z toho, když se podaří vybudovat něco hezkého a stabilního. „Podnikání je pro mě zároveň možností dávat radost, protože svoji vášeň a hodnoty promítneme do produktu, který dělá radost dalším lidem,“ říká Martin Němec. O tom, že ve firmě ellipse aero mají pro sny a radost z vybudování něčeho hezkého opravdu velké porozumění, svědčí i možnost zakoupit si tzv. fast build kit čili sestavu dílů, díky které si piloti mohou sestavit letadlo sami a uplatnit své konstruktérské schopnosti.