Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců
6. 1. 2025 14:57Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších nadstandardních benefitů, kterými se zaměstnavatelé snaží získat a také udržet své zaměstnance....
V novém showroomu společnosti BMW CarTec group v ostravské části Dolní Vítkovice se dnes již pošestnácté setkali vlastníci úspěšných rodinných firem, tentokrát především z moravské části země. Debatovalo se nejen o tom, jak z regionu mohou vyrůst firmy přesahující hranice, ale také o současné situaci, která před podniky staví četné překážky.
Dopoledne bylo věnováno dvěma diskusním panelům. V prvním se sešli manželé Eva a Karel Kadlecovi a Josef a Petr Klíšťovi, zástupci dvou rodin, které v podnikání dlouhodobě uspěly. Tématem byly nejen jejich motivace, růst firem a v poslední době i otázky nástupnictví, ale i covidové dopady a současná krize vstupů s rostoucí inflací. Otevřená debata, v níž všichni svorně za jeden ze zásadních faktorů úspěchu označili svou schopnost zisky okamžitě reinvestovat, pojmenovala i negativní dopad tvrdě byznysové politiky automobilek na řadu českých dodavatelů.
Ve druhém panelu o celém spektru otázek diskutovali Jan Světlík mladší a korporátní bankéř Sberbank Branko Sušić. Z jejich slov bylo zřejmé, a potvrdila to poznámkou i Eva Kadlecová, že současné problémy na tuzemské podnikatele dopadají na mnoha frontách, ale zdravé firmy jsou odolné a situaci zvládnou, byť nutností je optimalizovat interní procesy, inovovat obchodní modely, hledat úspory a především pružně reagovat na vývoj na trzích.
Inflace, kurz koruny, nedostatek zaměstnanců, narušené řetězce i problémy s logistikou, to všechno jsou podle panelistů setkání faktory, se kterými manažeři firem musejí běžně pracovat, není to nic nového. Nebyly tu dříve všechny najednou, nebyly tu v takové míře, ale není to něco, na co by nebyli připraveni. Byť za jejich zvládnutí často platí nemalými ztrátami, nejsou to faktory, které by je od podnikání odradily. Zároveň ale z debaty vyplynulo, že v ekonomice třetí dekády druhého tisíciletí jsou i nezdravé tendence, například ve vztazích mezi velkými nadnárodními korporacemi a jejich dodavateli, které by měly doznat změn.