ikona hodiny 28. 6. 2021 06:47

Ojetá auta zdražují i o desítky tisíc korun

Pandemie je na ústupu a s rozvolněním covidových opatření se zákazníci opět vrátili do obchodů. Trh s ojetinami láme rekordy a odložená spotřeba spojená s extrémní poptávkou tlačí ceny některých modelů nahoru. Dalším faktorem, který působí na cenu ojetých aut je omezená výroba nových vozů v důsledku nedostatku čipů a polovodičů. Společnost AURES Holdings analyzovala vývoj cen na trhu u pětiletých ojetin (rok výroby 2016) v lednu letošního roku v porovnání s aktuální situací.

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com

„Pokud se podíváme na TOP 5 nabízených modelů na trhu v České republice, tak suverénně nejvyšší nárůst ceny za poslední půlrok zaznamenal třetí nejprodávanější model Volkswagen Passat, kde medián ceny pět let starého vozu od ledna vzrostl o 26 500 korun na současných 346 500 Kč (+ 8,3 %). Takto rapidní nárůst ceny nepamatujeme,“ říká provozní ředitel autocenter AAA AUTO Petr Vaněček. Obrovská poptávka pochopitelně nutí prodejce i ke zvýšení výkupních cen. „Zákazníkům, kteří v současné době přemýšlí o obměně vozového parku, se vyplatí koupit novější vůz teď. Ceny v nejbližších měsících pravděpodobně ještě porostou v řádu jednotek procent, “ doplňuje Vaněček.

V procentech je nejvyšší nárůst u modelu Škoda Rapid, jehož mediánová cena za posledních šest měsíců stoupla o 9 % na současných 218 000 korun. Ještě v lednu se přitom tento model nejčastěji prodával o 18 000 levněji. Podobně je na tom i Volkswagen Golf, který je nejčastěji nabízen za 288 000 korun, přičemž na začátku roku to bylo 269 900 (+ 6,7 %). Podobná situace je i v Polsku. Nejoblíbenější a dlouhodobě nejprodávanější model Opel Astra zdražil od ledna o 6,5 % a aktuálně je nejčastěji nabízen za 41550 PLN (234 000 korun). Zdražení v Polsku se pohybuje v rozmezí mezi 4 a 7 % v závislosti na konkrétním modelu. Obecně nejméně podražila auta na Slovensku, kde se ceny ojetin zvýšily maximálně do 5 %. Jedinou výjimkou je Volkswagen Golf, jehož cena stoupla o 10,7 % na 11 945 € (303 884 korun).

Zvýšení cen pětiletých, ale i dalších ojetin je i důsledkem dlouho zavřených hranic se státy západní Evropy, odkud se v posledních letech běžně dováželo okolo 14 500 aut měsíčně. V loňském roce se však do Česka dovezlo o necelých 30 000 ojetin méně, v průměru tedy jen okolo 12 500 měsíčně. „Třicet tisíc aut tak v současné době v Česku chybí a jsme závislí zejména na obchodu s tuzemskými ojetinami. Pro zákazníky jsou tuzemské ojetiny bezpečnější variantou, protože je u nich výrazně jednodušší dohledat historii daného vozu, ale vzhledem k vysoké poptávce vzrostly jejich ceny. S postupným rozvolňováním a sílícím dovozem by se však současné vysoké ceny mohly do konce roku ustálit,“ předpovídá Petr Vaněček.

Nejnovější články

Pohled z praxe

CzechTrade spouští nový projekt pro malé a střední podniky

Agentura CzechTrade spouští nový projekt Design pro konkurenceschopnost...
Analýzy

Pig butchering je celosvětový fenomén

Společnost Check Point Software Technologies, průkopník a globální...
Aktuality

Komise by měla od regulace zcela upustit

Hospodářská komora ČR vítá rozhodnutí Evropské komise o...

Nejnovější Expertní pohled

Aktuality

Absolventi technických oborů mají na trhu práce velkou výhodu

Studenti maturitních ročníků právě v těchto dnech podávají...
Aktuality

Česku chybí strategie udržitelného stavebnictví

Aby výrazně větší přidaná hodnota z českých lesů vznikala...
Expertní pohled

Solární elektrárny v EU vyráběly poprvé více energie než uhelné

Podle zprávy European Electricity Review elektrárny v Evropské...