ikona hodiny 22. 2. 2021 15:26

Tatra jede nad plán a navzdory pandemii je výrazně zisková

Třetího nejlepšího výsledku pod současnými majiteli dosáhla v roce 2020 Tatra Trucks. Tradiční automobilka vykázala provozní zisk EBITDA ve výši 509 milionů korun při obratu více než pět a půl miliardy korun. Navzdory pandemii dosáhla Tatra Trucks nejlepšího hospodářského výsledku za poslední tři roky.

Jaroslav Martínek Jaroslav Martínek autor

Vystudovaný ekolog v průběhu doktorského studia od základu změnil svůj život – na příštích deset let se stal sportovním novinářem. Nejprve působil jako šéfredaktor webu hokej.cz, následně na webu idnes.cz v rámci vydavatelství Mafra. Po založení rodiny přestoupil na stranu public relations a začal se věnovat mediální komunikaci klientů zejména v oblasti strojírenství, finančnictví a energetiky. Pracuje v agentuře PP Partners Prague.

Foto: Shutterstock.com
Tatra jede a je zisková Foto: Shutterstock.com

Kopřivnická automobilka byla úspěšná především díky tomu, že v roce 2020 jako jedna z mála evropských výrobců automobilů ani na den nepřerušila výrobu a operativním přeskládáním výroby dokázala vykrýt i dočasné výpadky několika desítek dodavatelů. Jako rozhodující se ukázalo, že klíčové komponenty jako motory, kabiny a podvozky dokáže Tatra Trucks vyrobit přímo ve svém areálu.

„Hospodaření roku 2020 bylo velmi dobré. Za celou historii firmy pod současnými vlastníky jsme dosáhli jednoho z nejvyšších výsledků v oblasti ukazatele EBITDA, což je provozní zisk před započtením odpisů, a to ve výši 509 mil. Kč. Jde o nejlepší výsledek za poslední tři roky. Naše tržby dosáhly 5,504 miliardy korun,“ říká Pavel Lazar, generální ředitel a předseda představenstva Tatra Trucks.

Celkem Tatra Trucks v roce 2020 vyrobila 1 181 vozů a 1 186 jich prodala, čímž dokonce mírně překonala plán. Téměř 60 procent roční produkce mířilo na export, přes 40 procent pak na český a slovenský trh. Automobilka vyrábí a dodává své vozy a podvozky jak pro civilní sektor, tak pro využití v armádě či v záchranných složkách, typicky pro hasiče.

„Rokem, který významně ovlivnila pandemie covid-19, se nám podařilo projít velmi dobře. Díky disciplíně našich zaměstnanců, jejich loajalitě k firmě a flexibilitě při plánování se nám podařilo udržet výrobu. Čelili jsme ale také řadě dalších výzev. Nemohli jsme například realizovat některé obchodní cesty, což dočasně omezilo kontraktaci, a také jsme například čelili velkým výkyvům měnových kurzů,“ uvádí Miloslav Mahut, ekonomický ředitel a místopředseda představenstva Tatra Trucks.

Pro rok 2021 má Tatra Trucks ambici udržet výrobu a prodeje na srovnatelné úrovni s rokem 2020. Významnou položkou letošního plánu bude kromě podvozků též výroba několika set kusů takzvaných CKD sad pro indický trh, z nichž tamní výrobce montuje kompletní vozidla.

Články autora Jaroslav Martínek

Nejnovější články

Pohled z praxe

CzechTrade spouští nový projekt pro malé a střední podniky

Agentura CzechTrade spouští nový projekt Design pro konkurenceschopnost...
Analýzy

Pig butchering je celosvětový fenomén

Společnost Check Point Software Technologies, průkopník a globální...
Aktuality

Komise by měla od regulace zcela upustit

Hospodářská komora ČR vítá rozhodnutí Evropské komise o...

Nejnovější Pohled z praxe

Pohled z praxe

CzechTrade spouští nový projekt pro malé a střední podniky

Agentura CzechTrade spouští nový projekt Design pro konkurenceschopnost...
Aktuality

Na Pražském hradě proběhne setkání lídrů e-commerce GECOM 2025

Akce GECOM 2025 představí klíčové trendy, inovace a...
Aktuality

Kanceláře roku vstoupily do svého 9. ročníku

Již 9. ročník prestižní soutěže Kanceláře roku, do...