ikona hodiny 28. 1. 2021 10:04

Škoda Auto kvůli nedostatku dílů ruší některé směny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto kvůli přetrvávajícímu nedostatku některých dílů zastavila výrobu v několika provozech a směnách. Bez chybějících dílů nelze dokončit výrobu vozů. Zaměstnanci dostávají za zrušené směny 85 procent průměrné mzdy, kam se započítávají i bonusy, tedy více než činí denní mzda, uvedl dnes týdeník Škodovácký odborář. Automobilce chybějí například čipy, které jsou součástí mnoha zařízení v automobilech.

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com

Některé směny zrušila firma už v minulém týdnu, odbory pro tyto situace vyjednaly takzvanou překážku na straně zaměstnavatele a zároveň náhradu mzdy nad hodnotou stanovenou zákonem. Nedostatek čipů způsobila pandemie koronaviru i růst poptávky. „S ohledem na složitost situace a aktuální vývoj budeme případné překážky řešit v ucelených týdenních blocích,“ řekl odborový předák Jaroslav Povšík. Překážky se týkají zejména výroby Octavií a souvisejících provozů. I na lince Fabií se ale začaly objevovat nedokončené vozy, kterým chyběly radary.

Škoda plánuje podle týdeníku odstávky i na únor. V tomto týdnu byla odstávka například v lakovně B v Mladé Boleslavi, na montáži a svařovně MB I nebo ve svařovně v Kvasinách. Odstávka se týkala vždy jen některých směn. Automobilka začátkem ledna uvedla, že se potýká s nedostatkem čipů, které jsou součástí mnoha zařízení v automobilech. Může to vést až k přerušení či omezení výroby některých modelů, uvedla již dříve na dotaz ČTK mluvčí Škoda Auto Martina Gillichová. Potvrdila informaci týdeníku Škodovácký odborář, podle kterého nedostatek čipů způsobila pandemie koronaviru i růst poptávky. „Kvůli výpadku dodávek polovodičů v dodavatelském řetězci celého koncernu Volkswagen bude i společnost Škoda Auto v nadcházejících měsících čelit nedostatku tohoto komponentu,“ řekla Gillichová. Podle ní tak nelze vyloučit změny v produkčních objemech.

Chybějící čipy mohou mít podle odborů dopad v podobě zvýšených nákladů na výrobu, a tím dosažení nižších zisků. Nedostatek čipů trápí automobilky napříč světem, postižen je celý koncern Volkswagen, který kvůli nedostatku čipů omezí v únoru provoz ve třech svých německých závodech, včetně toho hlavního ve Wolfsburgu. Problém s nedostatkem elektronických součástek se dostal až na diplomatickou úroveň, když německý ministr hospodářství Peter Altmaier v této věci požádal o pomoc Tchaj-wan. Světový lídr v odvětví polovodičů přislíbil v produkci čipů upřednostnit výrobce aut. Provoz ve svých třech továrnách upravuje i Daimler, výrobce vozů Mercedes-Benz, problémy s dodávkami čipů se dotkly i automobilek Ford, Subaru, Toyota, Nissan, Fiat Chrysler a dalších.

Polovodičové moduly jsou srdcem elektronických systémů a mikročipů. Koronavirová pandemie nejprve poptávku po nich ze strany automobilek snížila, vedla ale k větší potřebě čipů u výrobců zábavní elektroniky a lékařských technologií. Výroba aut se ovšem zvedla dříve, než se čekalo, a výrobci čipů nedokázali drahou produkci dostatečně rychle upravit a rozšířit.

Články autora ČTK

Nejnovější články

Pohled z praxe

CzechTrade spouští nový projekt pro malé a střední podniky

Agentura CzechTrade spouští nový projekt Design pro konkurenceschopnost...
Analýzy

Pig butchering je celosvětový fenomén

Společnost Check Point Software Technologies, průkopník a globální...
Aktuality

Komise by měla od regulace zcela upustit

Hospodářská komora ČR vítá rozhodnutí Evropské komise o...

Nejnovější Aktuality

Pohled z praxe

CzechTrade spouští nový projekt pro malé a střední podniky

Agentura CzechTrade spouští nový projekt Design pro konkurenceschopnost...
Analýzy

Pig butchering je celosvětový fenomén

Společnost Check Point Software Technologies, průkopník a globální...
Aktuality

Komise by měla od regulace zcela upustit

Hospodářská komora ČR vítá rozhodnutí Evropské komise o...