Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců
6. 1. 2025 14:57Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších nadstandardních benefitů, kterými se zaměstnavatelé snaží získat a také udržet své zaměstnance....
Vítězem letošního ročníku soutěže Exportér roku, vyhlašované Hospodářskou komorou České republiky, se podle objemových ukazatelů stala automobilka Škoda Auto, podle nárůstu exportu zvítězil výrobce nákladních automobilů Tatra Trucks. Mezi středními exportéry první příčky z pohledu nárůstu exportu zaujala společnost ELDIS Pardubice, CommScope Czech Republic si pak odnáší ocenění za největší teritoriální rozmach. Cenu za nejlepší exportní transakci podporovanou státem získávají Transcon Electronic Systems s.r.o. – Cena ČEB a Rodinný pivovar BERNARD – Cena EGAP. Držitelem Ceny Bisnode se stala ALENSA.
Letošní ceny byly uděleny na závěr dvouhodinové online konference k exportním tématům, které se vedle představitelů exportních firem i podporujících bank zúčastnili také zástupci vlády a Parlamentu České republiky.
Z debaty exportérů je zřejmé, že u většiny podniků se dopad pandemie dosud nijak zásadně neprojevil, zvláště náročnější projekty mají totiž dlouhé realizační lhůty a v letošním roce se nejčastěji realizovaly projekty nasmlouvané ještě v letech 2018 a 2019. Pandemie navíc, jak podotkl viceprezident HK ČR Radek Jakubský, mnohem zásadněji než průmysl omezuje služby. Ten připomněl, že k rekordu roku 2019 přispěl nejen globální růst a rozvoj, ale jistě také kvalita vývoje i výroby českých firem. „České výrobky jsou na mnoha trzích považovány za nejlepší, býváme přirovnáváni k Německu za lepší cenu,“ řekl. Ani příští rok tedy výsledky českého exportu nebudou vyloženě špatné, pokles oproti rekordnímu roku 2019 je však zcela zřejmý. „Výhled do roků příštích je poznamenán nejistotou. Pozitivní je sice vysoká poptávková aktivita, nicméně rozhodnutí se prodlužují nebo odkládají a to vytváří tlak,“ poznamenal k tomu František Kulovaný, předseda představenstva BAEST MS.
Hospodářská komora letošní 26. ročník Exportéra roku uspořádala tradičně se Středním podnikatelským stavem a také s Asociací pro podporu podnikání. Partnery soutěžních kategorií jsou společnosti Bisnode, SPGroup, Česká exportní banka a EGAP.
Debatující vidí budoucí příležitosti pro český export mimo restart globální ekonomiky především v technologiích a environmentálních tématech, která směřují k výrobkům šetrným k životnímu prostředí a příklonu k zeleným energiím. Trvalým limitem v mnoha exportních segmentech je nedostatek kvalifikovaných pracovních sil. Vedle těch jsou podle zúčastněných pro další úspěšné exportní roky v zásadě nutné tři formy podpory. Ta přímá finanční, která pokryje financování a pojištění exportu, ale také podpoří investice, výzkum a vědu. Druhá je základem pro reference a je to podpora exportních firem na domácím trhu. Třetí a poslední forma je pak spojena s ekonomickou diplomacií a zvláště ta je v posledním roce citelně oslabena. Řešení ale, jak ukazují poslední digitální aktivity agentury CzechTrade, existuje v mnohem častějším využívání online platforem i pro oblast exportních služeb.
Česko bezesporu zůstane silně exportně orientovanou zemí. Jak uvedl ve svém vystoupení Radomil Doležal, ředitel agentury CzechTrade: „Velikost českého trhu je pro větší, ale i střední firmy malá, nemůže jim stačit a export je jedinou možností růstu. Naštěstí máme nejen exportní tradici, ale i generaci, která dnes dokáže přeskočit z těch tradičních i do nových oborů a jít za novými příležitostmi.“
Ostatně, minimálně k mírnému optimismu svádějí i výsledky letošních oceněných. Kupříkladu pardubický výrobce radarů a další letištní techniky ELDIS zaznamenal meziroční růst exportu o 244 %, mladoboleslavská automobilka loni vyvezla automobily v hodnotě 414 mld. Kč, což je meziročně o 10 % více, společnost Tatra Trucks dokázala zvýšit vývoz o bezmála 71 %, online prodejce kontaktních čoček a dalších produktů pro péči o oči ALENSA svůj export meziročně zvýšil o více než čtvrtinu a Foxconn CZ Group se pochlubil 22% nárůstem vývozu. CommScope Czech Republic, výrobce elektromotorů a dalších elektronických zařízení, exportoval na 123 zahraničních trhů.
„Díky kvalitním českým výrobkům je dnes tak malá země, jakou je Česká republika, nejen úspěšná, ale i známá na trzích po celém světě. Dnešní vyhlášení výsledků soutěže je proto nejen oceněním českých exportérů, ale zejména jejich přínosu pro celou ekonomiku. Pandemie koronaviru s největší pravděpodobností výsledky vývozu v letošní roce výrazně ovlivní, ale právě díky schopnosti tuzemských podniků se i nadále Česká republika jistě udrží mezi vývozními velmocemi,“ řekl prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.
Velcí exportéři (nad 500 mil. Kč)
Objem exportu 2019
Nárůst exportu 2018–2019
Střední exportéři (100-500 mil. Kč)
Nárůst exportu 2018–2019
Cena SPG pro exportéra, který vyvezl v roce 2019 své výrobky a služby do největšího počtu zemí
Cena ČEB a EGAP – nejlepší exportní transakce podpořená státem
Transcon Electronic Systems s.r.o. – Cena ČEB
Rodinný pivovar BERNARD – Cena EGAP
Nejlepší exportéři dle hodnocení Bisnode – exportér s nárůstem objemu exportu v roce 2019 nad 500 mil. Kč