Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců
6. 1. 2025 14:57Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších nadstandardních benefitů, kterými se zaměstnavatelé snaží získat a také udržet své zaměstnance....
Po sedmi letech je česká ekonomika opět v recesi, a nikoliv kvůli nějaké dlouhodobě pěstované domácí nerovnováze nebo nějaké dluhopisové bublině na světových finančních trzích. Tentokrát jde o naprosto bezprecedentní hospodářský propad připsaný na vrub šíření koronaviru na evropském kontinentu. Restriktivní opatření i vlastní obezřetnost spotřebitelů postihly velkou část obchodu, dobrovolné odstávky velkých firem zase ochromily výrobu největšího tuzemského odvětví – průmyslu – a všech odvětví na něj navázaných. Pomalu a jistě se začíná ekonomický útlum propisovat i do vývoje na trhu práce, který doposud trpěl naprostým nedostatkem kvalifikovaných i nekvalifikovaných pracovníků, první známky ochlazení zažívá i přepjatý realitní business.
Nákladový šok však už začíná doplňovat i ten poptávkový, nicméně o něm zatím můžeme jen vágně spekulovat. Nikdo totiž ještě v tuto chvíli nemůže ani tušit, s jakým elánem se vrátí zákazníci do znovuotevřených obchodů a restaurací, autosalonů nebo třeba fitness center. Z dostupných průzkumů vyplývá, že postoj spotřebitelů je zatím z důvodu obav z nezaměstnanosti velmi opatrný. Stejně tak poslední slovo ještě neřekl ani stát, pokud jde o podporu ekonomiky, takže „malovat“ si v tuto chvíli prognózu na letošní nebo příští rok vyžaduje hodně velkou představivost nebo alespoň velkou sebedůvěru.
Je to podobné jako vybírat písmena, která budou odpovídat současnému cyklu. Od jednoduše optimistického „V“, s nímž počítají výhledy nadnárodních institucí včetně Evropské komise či MMF, až po to dvojité založené na předpokladu virové recidivy. Kromě toho, že výhled je velmi nejistý, je jisté jen to, že se naše ekonomika do dřívějších kolejí hned tak nevrátí. Nejenom proto, že část nedávno rozbujelých služeb v mezičase zmizí, nebo proto, že třeba budeme více nakupovat na internetu. Část podnikatelského sektoru si totiž rozpomene na kouzelné slovo leverage, a jak se mi zdá, nebude to poprvé ani naposledy.